![Vanedannende legemidler](https://www.skilnet.no/wp-content/uploads/2024/10/DSC0822-scaled.jpg)
Vanedannende legemidler
Overforbruk av vanedannende legemidler er et vanlig, vanskelig og viktig problem i allmennpraksis. Norge ligger over europeisk gjennomsnitt for bruk av vanedannende legemidler. 2019-tall viste 21,1 DDD (definerte døgndoser) pr 1000 innbyggere, mens europeisk gjennomsnitt lå på 16,5 DDD.
Kurset vil gi innsikt i anbefalingene for bruk av angstdempende midler, sovemidler og legemidler som demper kroniske, ikke-maligne smertetilstander. Hvordan bør forskriver begrense faren for å skape avhengighet, og hvordan kan en gå fram for å motivere for og assistere til nedtrapping? Kurset er utarbeidet for leger med klinisk praksis i kommunehelsetjenesten.
Kurset vil gi deg:
- Oppdatert kunnskap om indikasjoner og kontraindikasjoner for forskrivning av vanedannende legemidler.
- Opplæring om informasjon til pasienter, samt innføring av sjekkliste til bruk forut, underveis og etter forskrivning. Erfaringene med dette vil gi grunnlag for kollegadiskusjon og læring.
- Opplegg for diskusjon i kollegagruppen om konkrete pasienter.
- 3 e-læringsmoduler.
- 3 gruppemøter med møteguide/spørreskjema.
- 1 avsluttende kursprøve.
Det kliniske emnekurset består av tre gruppemøter, spredt over ca. 6-8 måneder. Før hvert gruppemøte gjennomføres et e-læringskurs.
Kurset er utarbeidet i samarbeid med leger i Helse Bergen, UiO, og Molde og Røst kommuner.
Pris
Kr 5 500,-Kursgodkjenning
18 t klinisk emnekurs i allmennmedisin og 18 t valgfritt kurs i samfunnsmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
7-8 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første gruppemøte. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringsmoduler og to gruppemøter. Til slutt avholdes en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hva er relevante læringsmål for kurset?
FKM LM-6
Være kjent med begrepene overdiagnostikk/overbehandling og kunne reflektere over konsekvenser for pasient og samfunnFKM LM-14
Ha kunnskap om betydningen av god kommunikasjon og kjennskap til grunnleggende kommunikasjonsteori.FKM LM-28
Under veiledning kunne bistå pasienter i å veie kunnskap om fordeler og ulemper ved behandlinger opp mot hverandre og bli enige om behandling (samvalg).FKM LM-41
Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.FKM LM-43
Forstå forskjellen mellom hvordan data samles inn og analyseres i forskningsarbeid, forbedringsarbeid og revisjons-, kontroll og tilsynsarbeid og vite hvordan resultater fra forbedringsarbeid publiseres.FKM LM-48
Kunne involvere pasienter, pårørende, brukerrepresentanter og framtidige brukere som aktive partnere på det nivå partnerne selv ønsker i et likeverdig samarbeid for å ivareta brukermedvirkning på individnivåFKM LM-49
Kunne anerkjenne og anvende pasienters erfaringskompetanse på en slik måte at pasienten selv oppfatter seg verdsatt og respektertALM 001
Selvstendig kunne sikre faglig forsvarlighet av egen, klinisk praksis.ALM 008
Selvstendig kunne ha en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende, og kunne bruke kommunikasjonsferdigheter og -strategier for å hjelpe pasienter og pårørende til å fatte kvalifiserte beslutninger om egen helseatferdALM 012
Selvstendig kunne utføre sakkyndighetsvurderinger, også for pasienter man står i et langvarig behandlerforhold til.ALM 018
Kjenne til og selvstendig kunne vurdere utfordringer ved over- og underdiagnostikk, samt ved over- og underbehandling.ALM 028
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problem.ALM 044
Selvstendig kunne kommunisere med en pasientsentrert tilnærming som støtter pasientens tillit og autonomi, og som er karakterisert ved empati, respekt og innlevelseALM 047
Selvstendig kunne håndtere uenighet og følelsesmessige vanskelige samtaler.