Skrøpelige eldre og sårbare grupper
Dette kvalitetsseminaret samler fastleger, sykehjemsleger, kommunale ledere og andre samarbeidspartnere i den kommunale helsetjenesten for å arbeide systematisk med bedre oppfølging av sårbare grupper, og spesielt skrøpelige eldre. God samhandling gir bedre kvalitet på helsetjenestene.
Flere og flere eldre bor hjemme. De som tidligere ville hatt plass på et sykehjem er nå hjemmeboende, og det krever en annen type oppfølging enn denne gruppen tidligere har fått. Skrøpelige eldre er eksempel på en voksende sårbar gruppe pasienter. For å bedre pasientsikkerheten samles helsepersonell i kommunen for å identifisere potensielle eksempler på svakhet og svikt, og foreslå aktuelle tiltak.
I etterkant av seminaret kan kommunen teste og justere tiltakene, og vurdere om de fører til endring og forbedring. Dette kan også helsepersonellet gjøre. På den måten samarbeider man om å skape et best mulig helsetilbud i kommunen med varig endring. E-læringen tas i forkant av seminaret og gir informasjon om retningslinjer, forskrifter, scoringsverktøy og sjekklister. På seminaret arbeides det med forbedringspunkter og utfordringer som er spesifikke for kommunen dere arbeider i.
Seminaret gjør blant annet at dere skal
- Få kunnskap om skrøpelighet, demens, utviklingshemming, sykdomsbyrde og behandlingsbyrde
- Få økt forståelse for helhetlige pasientforløp
- Få økt kunnnskap om aktuelle sjekklister, scoringsverktøy og andre metoder som gir en strukturert tverrfaglig identifisering og oppfølging av aktuelle pasienter
- Få bedre tverrfaglig samarbeid i kommunen omkring sårbare grupper og spesielt skrøpelige eldre
- Få kunnskap som kan forbedre egen praksis
Dette kurset har blitt laget i samarbeid med tidligere Arbeids- og sosialdepartementet.
Pris
Grunnpris 5 900,- + pr. deltaker, se prismatrise nede på sidenKursgodkjenning
15 t klinisk emnekurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
1 e-læringsmodul + 1 seminarVarighet
15 tAnbefalt antall deltakere
10+Oppstart
Inviteres av kommunen-
Hvordan gjennomføres SKIL kvalitetsseminar?
SKIL kvalitetsseminar for kommunene består av en dagssamling hvor allmennleger, medarbeidere, kommunale ledere og andre samarbeidspartnere i kommunen kan delta. For enkelte seminarer inngår også andre elementer, som for eksempel spørreundersøkelser eller e-læring i forkant. SKIL kvalitetsseminar har som mål å skape dialog rundt kvalitetsarbeidet. Kommunen er arrangør, og SKIL bidrar med faglig innhold.
Gjennom seminaret gjennomføres kartlegging, identifisering av forbedringsområder og forslag til løsninger. Seminarene er rettet mot ulike deler av kommunal helsetjeneste, og tar opp ulike tema. En kommuneoverlege eller annen representant for kommunen leder kvalitetsseminaret med støtte fra SKILs systemer.
-
Hva koster SKIL kvalitetsseminar?
Grunnpris: kr 5 900,- (ekskl. mva.) + deltakeravgift (fritatt mva.)
Opptil 30 deltakere:
kr 700,- per deltaker31 – 60 deltakere:
kr 650,- per deltaker61 – 80 deltakere:
kr 600,- per deltaker81 – 100 deltakere:
kr 550,- per deltakerDersom du ønsker å vite mer om SKIL kvalitetsseminar, kontakt oss på e-post: kontakt@skilnet.no
-
Hva er relevante læringsmål for dette seminaret?
ALM 024
Ha kjennskap til hvordan faktorer i pasientens erfaringsbakgrunn, arbeidslivstilknytning og sosiale miljø og forutsetninger kan virke inn på sykdom og mestringsevne, og selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med hver enkelt pasient.ALM 031
Selvstendig kunne yte adekvate primærhelsetjenester til pasientpopulasjonen gjennom hele livsløpet.ALM 040
Selvstendig kunne improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner.ALM 045
Selvstendig kunne tilpasse kommunikasjonen til pasientens ståsted og preferanser, og til pasientens situasjon og medisinske tilstand.ALM 046
Selvstendig kunne gjenkjenne når verdier, holdninger og perspektiver hos lege, pasient, pårørende og annet helsepersonell kan ha en betydning for tilnærmingen til pasientens helseproblemer og behandlingskvalitet.ALM 052
Ha kunnskap om kompetansen hos andre yrkesgrupper i kommunehelsetjenesten og selvstendig kunne samarbeide med ulike aktører til pasientens beste.ALM 053
Ha kunnskap om lokale ressurser for utredning, forebygging, behandling og rehabilitering, og hvordan disse kan brukes på en mest mulig effektiv måte.ALM 054
Selvstendig kunne lede tverrfaglig medisinsk arbeid i primærhelsetjenesten.ALM 075
Selvstendig kunne koordinere pasientens helsetjenester i samarbeid med andre deler av helsetjenesten, der dette ikke er tillagt andre instanser.ALM 076
Selvstendig kunne vurdere utfordringer, gjøre avveiinger og prioritere når det foreligger mer enn en sykdom hos pasienten.SAM 007
Selvstendig kunne bidra med nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse ved gjennomføring av helsepolitiske beslutninger.SAM 014
Selvstendig kunne bistå egen organisasjon med kvalitetsutvikling og kvalitetssikring.SAM 019
Selvstendig kunne kartlegge sykdomsforekomst og helsetilstand i en befolkningsgruppe, fremme forslag til forebyggende tiltak og analysere effektene av helsetiltak.SAM 045
Ha god kunnskap om samhandling internt på egen arbeidsplass og eksternt med andre samarbeidspartnere.FKM LM-04
Kunne håndtere etiske utfordringer i egen spesialitet, gjennomføre etisk refleksjon og veilede andre.FKM LM-33
Selvstendig kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om behandlingsalternativer sammen med pasienten (samvalg).FKM LM-60
Ha kjennskap til og kunne gi anbefalinger om tiltak for å fremme samhandling som gagner den enkelte pasient og tjenesten som helhet.FKM LM-72
Kjenne til hvordan organisering (arbeids/oppgavedeling og logistikk) påvirker kvaliteten i pasientbehandlingen.FKM 072
Utvikle systemforståelse for bedre pasientbehandling.