Bedre legemiddelbruk i sykehjem
Kurset er laget for sykehjemsleger. Fastleger med ansvar for mange skrøpelige og eldre pasienter vil også ha stor nytte av kurset. Kurset tar opp risikoforhold ved bruk av mange medisiner (polyfarmasi) hos eldre og skrøpelige, og går nøye inn på legemiddelgjennomgang, dialog med personale på sykehjem og pårørende.
Pasienter i norske sykehjem får gjennomsnittlig 8 eller 9 faste medikamenter. Bivirkninger og interaksjoner er en betydelig risiko. Kunnskapen om nytten av medisiner til eldre og skrøpelige er mangelfull. Samtidig kan seponering og nedtrapping møte motstand hos personale, pasienter og pårørende. Det er ikke alltid enkelt å avslutte behandling som er startet på sykehus.
Dette kurset støtter systematisk gjennomgang av pasientenes legemidler, og gir anledning til diskusjon av forskjeller i forskrivning på deltakernes avdelinger. Gjennom kurset er det lagt opp til at legemiddelgjennomgang gjennomføres på avdelingen. Erfaringer og resultater registreres og diskuteres i gruppen.
I gruppemøtene kan legene også drøfte erfaringer med endringsarbeid, diskusjon om pasientlister og beskrevne eksempler.
I dette kurset går du blant annet gjennom:
- Systematikken i og samarbeid om legemiddelgjennomgang.
- Polyfarmasi, endret farmakokinetikk og -dynamikk hos eldre.
- Særlige risikolegemidler.
- DOAK, warfarin (Marevan) og platehemmere.
- Forsiktighetsregler og risikovurderinger.
Kurset er lagt opp etter SKIL-modellen. Erfarne sykehjemsklinikere og farmakologisk ekspertise har deltatt i utarbeidelsen. Kurset er en omarbeidet versjon av kurset Legemiddelgjennomgang for fastleger.
Pris
Kr 5 500,-Kursgodkjenning
15 t klinisk emnekurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
6–8 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første møtet. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringer og to gruppemøter. Til slutt avholdes det en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hvilke relevante læringsmål har kurset?
FKM LM-33
Selvstendig kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om behandlingsalternativer sammen med pasienten (samvalg).FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.FKM LM-59
Kunne beskrive sammenhengen mellom egen arbeidsplass, andre deler av helse- og omsorgstjenesten og samfunnet for øvrig, og diskutere hvilke roller ulike andre aktører kan ha for pasientgrupper spesialistens arbeid omfatter.FKM LM-71
Forstå legespesialistens ulike roller (eks faglig leder, teamleder, prosjektleder) og forskjellen på disse rollene og rollen som linjeleder.FKM LM-73
Kunne reflektere over hvordan egne egenskaper, holdninger og verdier påvirker arbeidsmiljøet og rollen som arbeidstaker, leder og kollega.ALM 028
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problem.ALM 029
Selvstendig kunne tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasient.ALM 074
Selvstendig kunne oppdage og agere på symptomer som tilsier behov for endret behandlingsplan som medikamentjustering, henvisning videre eller innleggelse.ALM 076
Selvstendig kunne vurdere utfordringer, gjøre avveiinger og prioritere når det foreligger mer enn en sykdom hos pasienten.ALM 077
Selvstendig kunne de viktigste interaksjoner ved multifarmasi og etter en samlet vurdering kunne prioritere rett behandling for pasienten.ALM 080
Ha kunnskap om spesielle fysiologiske og epidemiologiske forhold, og spesielle sykdomsuttrykk i forskjellige faser i livet, som hos spedbarn, barn og eldre.LIS 1 KLK 039
Under supervisjon kunne sikre trygg medikamentbruk hos eldre, herunder kunne anvende metode for legemiddelgjennomgang.