
Penicillin – allergi, smak og terapisvikt
Etter COVID-pandemien er antibiotikabruken økende i Norge, og presset på å bruke mer bredspektret antibiotika enn fenoksymetylpenicillin synes også å være økende. Det finnes nå en enkel påloggingsløsning der alle allmennleger kan få god oversikt over egen antibiotikaforskrivning. I dette kurset får du kunnskap og verktøy som bidrar til at du trygt kan bruke fenoksymetylpenicillin når dette er indisert – og du får mulighet til å diskutere egen antibiotikabruk med kolleger på en spennende og morsom måte.
Kurset er del av kvalitetsforbedringsprogrammet RAK – Riktigere Antibiotikabruk i Kommunene, utviklet av Antibiotikasenteret for primærmedisin i samarbeid med SKIL.
Kurset vil gi deg:
- Verktøy og kunnskap til å håndtere presset mot fenoksymetylpenicillin; dårlig smak, mulig allergi, risiko for terapisvikt og mangelsituasjoner.
- Mulighet for å diskutere egen antibiotikabruk med kolleger i en trygg ramme.
Kurset er utviklet for grupper. Kurset består av en e-læringsmodul og ett gruppemøte. Gjennom gruppemøtet med kolleger får du mulighet til å endre og påvirke praksis gjennom diskusjon og refleksjon.
Pris
Kr 1500,-Kursgodkjenning
6 t valgfritt kurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
1 e-læringsmodul + 1 møteVarighet
1-8 ukerAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til møtet. Deretter skal gruppen gjennomføre et gruppemøte. Til slutt avholdes en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
OBS: På dette kurset må du selv bekrefte at du har gjennomført kurset ved å sende e-post til: marianne@skil.no.
-
Hva er relevante læringsmål for kurset?
ALM 001
Selvstendig kunne sikre faglig forsvarlighet av egen, klinisk praksis.ALM 002
Kunne evaluere styrker og begrensninger i egne kunnskaper og ferdigheter, og selvstendig kunne veilede kolleger i tilsvarende evaluering.ALM 008
Selvstendig kunne ha en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende, og kunne bruke kommunikasjonsferdigheter og -strategier for å hjelpe pasienter og pårørende til å fatte kvalifiserte beslutninger om egen helseatferd.ALM 015
Selvstendig kunne prioritere i egen praksis og kunne bidra til at pasienten får rett behandling på rett sted til rett tid.ALM 018
Kjenne til og selvstendig kunne vurdere utfordringer ved over- og underdiagnostikk, samt ved over- og underbehandling.ALM 034
Selvstendig kunne gjennomføre trinnvis utredning med tilpasset bruk av ressurser.ALM 037
Selvstendig kunne reflektere over, tolerere og håndtere usikkerhet i diagnostikk og behandling.ALM 039
Ha utviklet god kompetanse i selvstendig problemløsning og beslutningstaking.ALM 048
Kjenne til konsekvensene av at mennesket er fortolkende av natur og kunne ta hensyn til at de opplysninger, fakta og funn som blir omhandlet i et pasientmøte blir fortolket av både lege og pasient, der fortolkningene ofte bærer preg av tidligere erfaringer hos begge parter.ALM 050
Selvstendig kunne effektivt innhente og bearbeide relevant medisinsk informasjon fra pasient gjennom anamneseopptak og andre kilder, inkludert pårørende der pasienten har gitt sitt samtykke.ALM 057
Selvstendig kunne vurdere subjektive symptomer og ha god kompetanse om hva disse symptomene kan være forårsaket av.ALM 061
Selvstendig kunne diagnostisere sykdom, eller ut fra symptomer iverksette tiltak som aktiv observasjon, behandling eller henvisning.ALM 067
Selvstendig kunne skille kritiske symptomer fra uvesentlige symptomer under stress, tidsnød og påtrykk fra omgivelsene.