Bedre legemiddelbruk i allmennpraksis
Legemiddelgjennomgang er viktig for å sikre god pasientsikkerhet, men også for å oppdage underbehandlede tilstander. Dette kliniske emnekurset er utviklet for allmennleger.
Pasienter med kroniske tilstander har ofte flere behandlere i spesialisthelsetjenesten, og oversikten over pasientens medikasjon er ikke alltid på plass. Fastlegen er pasientens faste punkt, og har som oftest ansvaret for samstemming av medikamentlisten, og legemiddelgjennomgang. Bivirkninger og interaksjoner kan være en betydelig risiko. Seponering og nedtrapping kan møte utrygghet og motstand hos pasienten hvis forskrivning er startet hos en organspesialist.
Dette kurset støtter systematisk gjennomgang av pasientenes legemidler, og gir god anledning til gruppediskusjon om forskjeller i forskrivning og erfaringer med endring av medisinlister. Det legges opp til å kunne diskutere eksempler fra egen praksis og eksempler fra e-læringsdelen av kurset.
Du går blant annet gjennom:
- Systematikken i og samarbeid om legemiddelgjennomgang.
- Polyfarmasi, endret farmakokinetikk og -dynamikk hos eldre.
- DOAK, warfaring (Marevan) og platehemmere.
- Forsiktighetsregler og risikovurderinger.
Kurset er lagt opp etter SKIL-modellen. Erfarne klinikere og farmakologisk ekspertise fra Legemiddelverket, UiB og NTNU har deltatt i utarbeidelsen av kurset.
Pris
Kr 5 500, –Kursgodkjenning
18 t klinisk emnekurs i allmenmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
7–8 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første møtet. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringer og to gruppemøter. Til slutt avholdes det en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hvilke relevante læringsmål har kurset?
FKM LM-33
Selvstendig kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om behandlingsalternativer sammen med pasienten (samvalg).FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.FKM LM-59
Kunne beskrive sammenhengen mellom egen arbeidsplass, andre deler av helse- og omsorgstjenesten og samfunnet for øvrig, og diskutere hvilke roller ulike andre aktører kan ha for pasientgrupper spesialistens arbeid omfatter.FKM LM-71
Forstå legespesialistens ulike roller (eks faglig leder, teamleder, prosjektleder) og forskjellen på disse rollene og rollen som linjeleder.FKM LM-73
Kunne reflektere over hvordan egne egenskaper, holdninger og verdier påvirker arbeidsmiljøet og rollen som arbeidstaker, leder og kollega.ALM 028
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problem.ALM 029
Selvstendig kunne tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasient.ALM 074
Selvstendig kunne oppdage og agere på symptomer som tilsier behov for endret behandlingsplan som medikamentjustering, henvisning videre eller innleggelse.ALM 076
Selvstendig kunne vurdere utfordringer, gjøre avveiinger og prioritere når det foreligger mer enn en sykdom hos pasienten.ALM 077
Selvstendig kunne de viktigste interaksjoner ved polyfarmasi og etter en samlet vurdering kunne prioritere rett behandling for pasienten.ALM 080
Ha kunnskap om spesielle fysiologiske og epidemiologiske forhold, og spesielle sykdomsuttrykk i forskjellige faser i livet, som hos spedbarn, barn og eldre.